وبسایت یا پیج اینستا یا اپلیکیشن؟
مقایسۀ این سه باهم مثل مقایسۀ آچارفرانسه و پیچ گوشتی و انبردست است. هرکدام کارائی خاصِ خود را دارند, از اینرو بهترین استراتژی (به شرط داشتن منابع مالی و انسانی زیاد و توجیه اقتصادی بسیار مستحکمِ کسب و کار) ایجاد هرسۀ این ابزارها برای یک کسب و کار است. ولی سوالی که باید پرسیده شود اینست: کدامیک از این سه ابزار از دیگری ها واجبتر است مخصوصاً وقتی در ابتدای راه هستیم؟
اجازه بدهید در همین ابتدا اپلیکیشن را از دور رقابت خارج کنم. نه اینکه کارا نیست.. خیر. بسیار هم کارا است ولی اپلیکیشن را برای نصب در دیوایس ها مثل موبایل و تبلت لازم داریم و بسیاری از مردم فقط حاضر هستند اپلیکیشن های بسیار محدود و واجب را در دیوایس خود نصب کنند. بنابراین اپلیکیشن وقتی در مقایسه با دو ابزار دیگر ابزار اولویت داری است که یا در بازار در جایگاه بسیار قدرتمندی قرار دارید یا بسیار قوی و به پشتوانه سرمایه های دهها میلیارد تومانی وارد بازار می شوید. به عبارت ساده تر باید این سوال را از خود بپرسید که آیا دلیلی قدرتمند وجود دارد که مردم اپلیکیشن شما را در کنار اپلیکیشنهایی مانند اینستاگرام و واتساپ و تلگرام و دیوار و بازار و آپ و اسنپ چت و پینتِرِست و فیسبوک قرار دهند؟ پاسخ این سوال برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط "خیر" می باشد, یک خیر بزرگ!

بنابراین می ماند دو ابزارِ اینستاگرام و وبسایت.
اینکه کدامیک از اینها بر دیگری اولویت دارد کاملاً بستگی به این دارد که کسب و کار شما چیست. مثلاً اگر شما دارای دهها قلم کالای فروشی (موجود در انبار خودتان یا موجود در انبار تامین کنندۀ طرف قول و قرارتان که می تواند یک تولید کننده یا تجارتخانه باشد) هستید, بی شک وبسایت بر اینستاگرام اولویت دارد به این معنی که برای توسعۀ کسب و کار خود باید بودجۀ خود را اول باید به ایجاد وبسایت و تبلیغات آن اختصاص دهید و نه به این معنی که کانال اینستاگرام ایجاد نکنید زیرا در کنار وبسایت, ایجاد یک کانال اینستاگرامی اقدام بسیار بجائی خواهد بود چون این اپلیکیشن تقریباً در همۀ دیوایسها نصب است و از طرف دیگر ایجاد پیج در آن هزینۀ چندانی ندارد. علاوه بر اینها اینستاگرام مزیتی که دارد اینست که با صَرفِ هزینه های تبلیغاتی موجّه تر برای وبسایت تان در اینستاگرام (در مقایسه با پلتفرمهای دیگر) به همراه مِنشِن کردن (mention) پیج تان در تبلیغات, انبوهی از کاربران در کسری از دقیقه از وجود کسب و کار شما مطلع می شوند و این مشتریان بالقوه را از استوری یا پست تبلیغاتی ابتدا به پیجِ خود و از آنجا به وبسایت تان هدایت کنید. ولیکن این یک طرف موضوع است. اینستاگرام معایبی یا بعبارت بهتر محدودیت هائی دارد که وبسایت ندارد: اینستاگرام متعلق به شما نیست و نمی توانید آنرا بر اساس نیازها و اولویتهای خود به اندازه ای که در وبسایت دستتان باز است, دیزاین و شخصی سازی کنید. دومین محدودیت اینستاگرام اینست که امکانات فیلتر ندارد ولی وبسایت این امکان مهم را دارد: در وبسایت, کاربران می توانند بازه های قیمتی یا گروه کالائی مورد نظر یا برندهای مورد نظر (مثلاً وانت آریسان ساخت بین سالهای 1390 الی 1395 و رده قیمتی 200 الی250 میلیون تومان) را براحتی تعیین کرده و لیست نتایجی که به دردشان می خورد را الک کرده و نگهدارند و لیست را بسهولت مقایسه کرده و تصمیم بگیرند, این کاری است که در اینستاگرام غیرممکن است و باید دهها بار صفحه را بالا پائین کرد تا به پست محصول مورد نظر از بین دهها یا صدها پست در آن پیج رسید.

امکان دیگری که وبسایت دارد اینست که می توان هر کدام از کالاهای فیلتر شده را در برگه (Tab) مجزا باز کرده و با کلیک روی برگه ها, محصولات را بدون نیاز به بخاطرسپاری یا یادداشت برداریِ مشخصات مقایسه کرد ولی این امکان در اینستاگرام مقدور نیست. محدودیت دیگر اینستاگرام اینست که اگر سرورهایش به هر دلیلی از کار بیفتند یا اگر پیج شما هک شود, تمام زحماتی که برای پیج کشیده بودید در یک روز از دست می رود.

ولیکن در وبسایت اینگونه نیست زیرا می توانید با بکاپ گیری منظم از اطلاعات درون وبسایت, حتی اگر وبسایت هک هم شود, اطلاعات از دست رفته را در چند دقیقه از سرور یا حافظۀ پشتیبان به وبسایت برگردانید.

جمع بندی:
برای جمع بندی پیشنهاد می کنم که اگر کسب و کار شما مخصوصِ بستر اینستاگرام نیست (مثلاً کار طنز یک کار اینستاگرامی است تا وبسایتی: نمونه اش پیج هائی که کلیپ های طنز می گذارند و فالوور جمع می کنند و بعلت دارا بودن مخاطبان زیاد از آگهی های تبلیغاتی پول در می آورند), ابتدا وبسایت و سپس پیج اینستاگرامی کسب و کار خود را ایجاد کرده و از طریق اینستاگرام مخاطبان و مشتریان بالقوه را ابتدا به پیج خود آورده و از آنجا به وبسایت خود راهنمائی کنید. مردم به وبسایت هایی که مخصوصاً دارای علامت "ئی نماد" هستند و بصورت رسمی وصل به درگاه پرداخت هستند اعتماد بسیار بسیار بیشتری نسبت به پیج های اینستاگرام دارند زیرا پیج اینستاگرام کلاً ممکن است پانزی باشد ( چه از لحاظ تعداد فالوور و چه از لحاظ سابقۀ نه چندان خوبی که پیج های اینستاگرامی در کلاهبرداری از مخاطبان خود دارند) ولی وبسایتی که دارای علامت ئی نماد است با احتمال بسیار کمتری توان و جسارتِ کلاهبرداری از مشتریان را خواهد داشت. نمی گویم غیرممکن است ولی احتمال آن در مقایسه با اینستاگرام بسیار بسیار کمتر است.