وبسایت , سورس کد , دیتا , دامنۀ اینترنتی

 

در این مقالۀ کوتاه با واژه هایی مانند سورس کد و دیتا و دامنۀ اینترنتی و SSL آشنا خواهید شد.

وقتی شما سفارش ساخت یک وبسایت می دهید, برنامه نویس شروع به کدنویسی می کند. وبسایت را چه بصورت آماده خریداری کرده باشید و چه به برنامه نویس سفارش داده باشید, مجموعه ای از کدها بایستی نوشته شوند تا وبسایت شما آماده شده و تحویل شما شود. به این کدها "سورس کد" می گویند.

فرض می کنیم که شما طراحی یک وبسایت فروش کفش را سفارش داده اید. برنامه نویس وبسایت را طراحی کرده و سورس کد را آماده می کند. حال بایستی بتوانید این سورس کد را بصورت یک وبسایت فروشگاهی در اینترنت رویت کنید و داده های مد نظر خود را در آن وارد کنید. بنابراین در این مرحله بایستی یک "هاست" تعیین گردد تا بواسطه این "هاست" سورس کد وبسایت شما در یک سرور متعلق به آن هاست آپلود شده و به شبکه جهانی اینترنت متصل شود. شرکت های هاستینگ, سرورهای مختلفی را با سرعت و پهنای باند متفاوت ارائه می دهند که بسته به نیاز و نوع کاربری وبسایت می توان یکی از آن سرورها را انتخاب نموده و خریداری کرد که البته این موضوع را بایستی با مشورت با برنامه نویس خود انجام دهید. می توانید برای ماههای اول فعالیت که بازدید وبسایت بالا نیست یک سرور معمولی را انتخاب کنید که هزینه ها را پایین نگه دارید و بعدا که بازدید بالا رفت سرور قوی تری انتخاب نمائید. پس تا اینجا شما یک سورس کد دارید که همان وبسایت خام شما است و یک سرور که این سورس کد(وبسایت) را به اینترنت جهانی متصل می کند. حال یک سوال پیش می آید: با چه آدرسی؟ بعبارت دیگر باید در آدرس بار موتورجستجو چه آدرسی را وارد کنیم تا وبسایت ما را نشان دهد؟

 

 

مثلا در تصویر بالا آدرس وبسایت که در قسمت آدرس بار موتور جستجو نوشته شده است kafsh.org می باشد. به این آدرس اینترنتی "دامنۀ اینترنتی" می گویند. این آدرس مثل آدرس مغازه است, هرچقدر سرراست تر باشد آنقدر کار را برای صاحب مغازه راحتتر می کند: یک کفش فروشی که در وسط شهر است یا در بر خیابان اصلی و پر رفت و آمد است, راحتتر از یک مغازه کفش فروشی که در یک پس کوچه یا جای کم رفت و آمد است, کفش می فروشد. دومی باید کلی تبلیغات کند و کلی موجودی فراهم کند تا بتواند بعضی ها را به داخل مغازه بکشاند. آدرس اینترنتی یا دامنۀ اینترنتی نیز همینطور است. هرقدر مرغوبتر باشد همانقدر نیاز کمتری به هزینه های تبلیغاتی مستمر برای شناساندن وبسایت دارد. از این گذشته دامنۀ اینترنتی یک دارائی غیرملموس (Intangible Asset) است که اگر دامنۀ اینترنتی مرغوبی باشد, می توان آنرا به قیمتی کم ثبت کرده یا از مالک فعلی آن خریداری کرد و بعدها به قیمت بسیار بالاتری (با یا بدون وبسایت) فروخت. به موضوع مهم دامنۀ اینترنتی در مقاله ای مجزا به همین نام پرداخته ام.

حالا هم سورس کد (وبسایت خام) داریم و هم متصل به شبکه جهانی اینترنت هستیم و هم آدرس اینترنتی داریم. برنامه نویس تماس می گیرد و می گوید که وبسایت آماده است. شما به عنوان صاحب وبسایت یک ادمین پنل خواهید داشت که برنامه نویس نام کاربری و پسورد آنرا می دهد تا بتوانید از طریق آن پنل وارد مرکز فرماندهی وبسایت خود شوید و در آنجا اطلاعات مورد نظر خود را اضافه کرده یا تغییر داده یا حذف کنید. آنچه که برنامه نویس به شما تحویل می دهد بصورت فرضی و مثالی بشکل زیر است:

 

 

تصویر بالا یک وبسایت خام یا همان سورس کد متصل به سرور و نام دامنه است که برنامه نویس به شما تحویل می دهد. حال شما باید تصاویر و مشخصات کفش های موجودی خود را در آن وارد کنید. به این اطلاعاتی که خود شما (ادمین) یا در مورد وبسایتهایی مثل دیوار کاربران به سورس کد خام وارد می کنند, "دیتا" گفته می شود. وقتی شما دیتا را وارد کردید وبسایت شما توسط کاربران بشکل زیر دیده می شود و می توانند کالای مورد نظر خود را انتخاب کرده و وارد معامله با شما شوند:

 

 

 

حال شما یک وبسایتی دارید که هم سورس کد دارد و هم دیتا دارد و آماده خدمات رسانی به نیازهای مشتریان شما است. قبل از آغاز تبلیغات وبسایت تان بایستی دو اقدام دیگر نیز انجام دهید: اولا یک SSL برای وبسایت خود خریداری کنید تا امنیت وبسایت شما بسیار بالاتر برود و در عین حال وقتی یک مشتری خواست وبسایت شما را باز کند پیام اخطار خطر دریافت نکند که این وبسایت فاقد SSL است. بسیاری از کاربران از جمله خود من این پیام را جدی می گیریم و از ورود به وبسایت فاقد SSL منصرف می شویم. پس SSL را حتما با هماهنگی با برنامه نویس خود خریداری و بر روی وبسایت اعمال کنید. در تصویر بالا در کنار دامنۀ اینترنتی یک علامت قفل مشاهده می کنید که این علامت همان SSL است. اقدام دوم شما بعنوان یک وبسایت قابل اعتماد, دریافت نشان اعتماد الکترونیکی یا همان " ئی نماد" است. کاربران به وبسایتهای دارای علامت ئی نماد دهها بار اعتماد بیشتری دارند تا وبسایتهای بدون علامت ئی نماد. دربارۀ راهنمای اخذ ئی نماد مقالات بسیاری نوشته شده است و نیازی به نوشتن مجدد مقاله توسط من نیست و فقط کافیست بدانید که اصلا کار سختی نیست و می توانید این را نیز حتی به برنامه نویس خود بسپارید.

موفق باشید.